۱۳۸۷ دی ۱۰, سه‌شنبه

تقویم، گفت و گوی زمین و آسمان




سلام و درود بر شما دوست عزیز!







زمان زیادی از شما نمیگیرم، حالا که

اومدی اینجا، پیامش را دریافت کنید !


در روزنامه ی همشهری (بخش دوچرخه)، 5 دی ماه 87 از سرکار خانم آ. رقمی مقاله ای ارزشمند خواندم تحت عنوان "تقویم، گفت و گوی زمین و آسمان".
در اول باید بگویم تعریف زیبایی بود از "تقویم" >>>> گفت و گوی زمین و آسمان!
در این مقاله ایشان به معرفی آثار(بناهای ساخته شده ی ) تقویمی دنیا پرداخته بودند. به عنوان مثال "استون هنج" در انگلستان، مجسمه های "شکم دیگی" در مونته آلتو و...

"هنر" یعنی "هو نیرو" و "هو" همان "اهورا" میابشد. پس "هنر" یعنی اثری که در آن "نیروی اهورایی" وجود دارد!!! و زمانیکه که این "نیرو" شکل گرفت فرقی نمیکند در کجای کره ی زمین یا هر جای آفرینش باشد. چرا که نیروی اهورایی (هنر) مرزپذیر نیست.

در تمامی آثار تقویمی دنیا "هنر" و "خرد" (خرد در ایران باستان آمیخته شدن عقل و عشق تعریف شده بود) دیده میشود. پس بی تعصب پذیرای تمامی "هنر"های دنیا هستم و هستیم.... اما گاهی این "هنر"ها و این آثار پیش پای ماست، اما چرا به آنها نگاه نمیکنیم، جای بسی سوال است. چرا؟!
دوست داشتم در این مقاله ارایه شده توسط خانم آ.رقمی به معرفی آثار تقویمی ایران هم پرداخته میشد. آثار بسیاری در این سرزمین کهن، در این پیر مشرق وجود دارد که از آن نا آگاهیم. انتقاد نیست، افسوس است.
چرا چهار تاقی نیاسر، چهارتاقی بازه هور، کعبه زرتشت (مجموعه نقش رستم، شیراز)، چهارتاقی فراشبند و .... را که نمونه های بسیار نفیس، زیبا، استوار و وطنی میباشد و همگی بناهای تقویمی هستند و از بیش از 1500 سال پیس تاکنون در حال گفت و گو با خورشید هستند و این همزبانی آنها "تقویمی" بودن آنها را رقم زده، نمیشناسید؟
.....
به هر حال، مقاله ی ایشان بنده را واداشت که پس از کاویدن در ایران زمین و یافتن آثار تقویمی، نگاهی هم به "هنر"های دیگر کشورها بیندازم. در مورد "استون هنج" بسیار جستجو کردم و یافتم و بیشتر افسوس خوردم!!!!
چرا؟
بنای "استون هنج" در انگلستان به دلیل نگاه مسئولان آنجا برای تمامی انگلیسیها و توریستها شناخته شده است. بطوریکه متقاضیان بسیار زیادی وجود دارند که بخواهند طلوع و غروب خورشید را در آغاز هر فصل از این بنا مشاهده کنند. تا بدانجا که برای دیدار این بنا و طلوع و غروب خورشید قرعه کشی میکنند و تعداد محدودی را میپذیرند! اما بسیارهستند در ایران ما که بناهای کهن تقویمی را نمیشناسند و بالطبع علاقه ای در آنها بوجود نیامده که طلوع و غروب خورشید را از بین پایه های کهن آنها نظاره گر باشد.
ای کاش همگی میدانستیم که زایش خورشید اول تابستان و زمستان از پایه های ستونهای چهارتاقی نیاسر(کاشان)، چهارتاقی نویس (تفرش)، چهارتاقی خانه دیو (ریوند سبزوار)، چهارتاقی بازه هور(نیشابور) و ... چقدر شگفت انگیزاست.
مسئولان را رها کینم، زیرا آنها این مرز و بوم را رها کرده اند. بیایید دست به دست هم دهیم و از خود بپرسیم: "من، خود من، برای این مرز و بوم چه کرده ام؟؟" چرا که:

من اگر برخیزم
تو اگر برخیزی
همه برمیخیزند

جالب بود که پازل "استون هنج" بوسیله شرکتهای اسباب بازی فروشی ساخته شده تا کودکان آنها از سنین پایین با سرمایه های آن دیار آشنا شوند!!!!
پدر و مادران عزیز:

به بچه های خودمون
وقتی، یه روز بزرگ شدند...
فردا که میخوان بدونن
کجا به دنیا اومدن
بگید جوابمون چیه؟
حرف حسابمون چیه؟
تقصیر این خونه ای که، شده خرابمون...... چیه؟؟؟

در انتها با عشق اعلام میکنم چنانچه سازمانی، نهادی و یا هر گروهی و یا هم وطنی که بخواهد در این باره بداند آمادگی دارم که اندوخته ی ناچیز خود را در اختیار بگذارم.
شما را به مطالعه کتاب ارزشمند استاد گرامی، اخترشناس دلسوز ایرانی جناب آقای رضا مرادی غیاث آبادی، تحت عنوان "بناهای تقویمی و نجومی ایران"، دعوت میکنم تا ضمن فراگیری از نحوه ی کاربرد این بناها، از موقعیت آنها نیز مطلع شوید.

"عکسهای بالای صفحه، پازل طراحی شده برای کودکان و غروب خورشید را از بنای STONEHENGE نشان میدهد."
جمال الدین فرشته خصلت
JAMALEDDIN1976@YAHOO.COM



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر