۱۳۸۸ شهریور ۱۹, پنجشنبه

تعزیه، "تفرش" و "تاکر"

درباره تعزیه چقدر میدانیم؟

آیا میدانید "تفرش" و "تاکر" کجاست؟

از کودکی به یاد دارم درایام محرم مراسم تعزیه خوانی دیده میشد و همین ثبتهای کودکی ماست که دغدغه های آینده یک انسان را شکل میدهد.
سال 84 بود که از طریق روزنامه شرق مقاله ای درمورد تعزیه خواندم. نوشتاری پربار و حاصل پژوهش.... (اکنون نام نویسنده را به خاطر ندارم)

با تعزیه ارتباط حسی خوبی پیداکردم چرا که تلفیق موسیقی و شعر ایرانی است با یک آیین مذهبی... اهمیت اندیشه و رسالت امام حسین (ع) با ابزاری قوی چون شعر و موسیقی ایران بیان میشود.... چه زیبا....!!!!!!!!!!


دیری نپایید خود را در اتوبوس یافتم به سمت شهر "تفرش" از استان مرکزی.درتحقیقاتم متوجه شده بودم که دراین شهر موضوع تعزیه بطور خاص و برجسته دنبال مبشود. در زمستانی بسیار سرد (محرم 84) به تفرش رسیدم. ساعت حدد 11 شب. شهری ناآرام درایام محرم..... با کلی دردسردر تنها هتل شهر تفرش به نام ..... اسکان یافتم.
صاحب هتل بسیار مهمانپذیربود. پس از گفتگوی چند دقیقه ای و دلیل رفتم من به تفرش آگاه شد بسیار در به انجام رسانیدن این پژوهش مرایاری کرد.....
تفرش دارای دو محله اصلی است. "فم" و "......."
تکیه های بسیار قدیمی و بسیار روح فزا که از عهد صفویه پابرجا مانده و به سبک بسیار هنجاری با چوب و هنر هنرمندان آن مرز و بوم ساخته شده است. تکیه های شهر تفرش بسیار دیدنی نیست. ازجمله میتوان به : "مسجد شش ناو"، "تکیه تلخران"، "تکیه خلچان" و.... را نام برد.
در وسط تمامی این تکیه ها سکوی برجسته ای وجود دارد که مراسم تعزیه روی سکو و اطرف آن اجرا میشود. یعنی درساخت بناهای مربوط به تکیه این موضوع لحاظ میشده و همین امر ریشه ای بودن این مراسم را در تفرش نشان میدهد.
استادان و شبیه خوانان بسیارتوانا با صداهای بسیار دلنشین و تاثیرگذار وقتی مراسم را اجرا میکنند صلابت خاصی که بر پایه تجربه ای گهربار است را به نمایش میگذارند.
درحین نمایش فیلمبرداری توسط اهالی تفرش انجام میشود و پس از چند ساعت سی دی آن قابل تهیه میباشد.
نوجوانان و جوانان تفرشی با این فرهنگ بزرگ شده اند و در نشستهای دوستانه اغلب بین هم اشعار تعزیه را میخوانند.

ادامه دارد....

۱ نظر:

  1. بسیار ممنون از این اطلاع رسانی مفید. البته چند اشتباه تایپی داره!

    پاسخحذف